Testrit Suzuki Hayabusa 2002 (175pk 138nm) van onze motorvriend Ronald!
Testrit Suzuki Hayabusa 2002 (175pk 138nm).
Als er 1 motor legendarisch is dan is het wel de Hayabusa, iedereen kent hem wel of heeft er wel eens van gehoord. Hoe rijdt deze van de eerst generatie hedendaags?
Laten we het eerst over het uiterlijk hebben, love it or hate it. Feit blijft wel dat de vorige eigenaar oog voor detail had want deze Busa is volgehangen met kleine eye-catchertjes. Ook de 4 in 1 uitlaat is uiterst smaakvol en geeft als je het gas dichtdraait af en toe een mooie grote klap.
Ja het is zeker een zeer snelle bike, boven de 7000 toeren versnelt ie als een malle en eigenlijk heb je in Nederland aan 2 versnellingen genoeg. Dan heb je er nog 4 over maar ook in de 6e versnelling kan je hem prima in lage toeren rijden.
Het stadsverkeer is wel een aanslag op je polsen, probeer dat te vermijden. Op lange doordraaiers en de snelweg komt ie tot zijn recht. Dan ligt ie als een dijk op de weg en kan je er best nog behoorlijk mee sturen, een supersport zal het nooit worden maar daar is ie ook nooit voor bedoeld.
Mede omdat het een 4- cilinder is kun je hem best makkelijk rijden, hij bouwt zijn vermogen zeer voorspelbaar op. Elektronische vangnetten zitten hier nog niet op maar als je een niet te agressieve rechterpols hebt kan je ze best missen.
Windbescherming is voor een motor van 2 decennia oud al prima voor elkaar en op langere stukken is het dan best uit te houden. Wel zijn de remmen wat aan de matige kant om de toch wel zware Busa snel te vertragen, dan maar wat eerder van het gas.
Onderweg waren er toch veel mensen die aandacht schonken aan de Busa, enkele daarvan staken een dikke duim op.
De Hayabusa is gewoon legendarisch!